8.4. - 22.5.2016
IMAGO 6
Jaakko Holm - Ismo Hölttö - Jouko Könönen - Aulis Nyqvist - Pentti Sammallahti - Antero Takala - Mikko Savolainen

Kuva: Jouko Könönen, 1968
 

VB-valokuvakeskuksen keväässä nähdään suomalaisen valokuvan historiaa, kun maamme tunnettujen ja palkittujen valokuvaajien Imago 6 -ryhmän 50-vuotisjuhlanäyttely avautuu yleisölle VB-valokuvakeskuksessa. Imago 6 syntyi nuorten valokuvaajien aatteelliseksi keskustelufoorumiksi syksyllä 1966. Ryhmän kuvaajia ovat Jaakko Holm (s. 1943), Ismo Hölttö (s. 1940), Jouko Könönen (1940–2004), Aulis Nyqvist (s. 1941), Pentti Sammallahti (s. 1950), Mikko Savolainen (s. 1933) ja Antero Takala (s. 1939). Juhlanäyttely esittelee kuvaajien tuotantoa 1960-luvulta nykypäivään saakka.

Vuonna 1966 perustetun ryhmän perustajajäseniä olivat Helsingin Kameraseurassa ystävystyneet Takala, Savolainen, Hölttö, Könönen ja Nyqvist. Mukaan kutsuttiin Holm, joka työskenteli valokuvaaja Matti A. Pitkäsen studiolla. Akateemikko Pitkäsen studio oli monen nuoren valokuvaajan koulutuspaja ja yksi Imago 6:n jäseniä yhdistävä tekijä, sillä jäsenistä neljä – Könönen, Nyqvist, Holm ja Sammallahti – työskenteli Pitkäsen studiolla.

Savolainen työskenteli ryhmän perustamisen aikaan rikostutkijana ja Takala puolestaan Yleisradion tv-kuvaajana.Imago 6 syntyi eräänlaiseksi protestiksi kaavamaiseksi koetulle kameraseuratoiminnalle, jossa keskustelu liittyi enimmäkseen tekniikkaan ja välineisiin. Ryhmän jäsenet pyrkivät puolestaan kehittämään kuvailmaisua.

 

 
     
Kuvat:  © Antero Takala: Flamenco, 1963 / © Aulis Nyqvist: Kruunupää, 1963 / © Pentti Sammallahti: Croagh Patrick, Irlanti 1978 / © Ismo Hölttö: Eno, 1969
 

Imago 6 toimi ensisijaisesti valokuvaajien luovana keskustelufoorumina, ei kaupallisena yhteenliittymänä tai koulukuntana. Imago 6:n jäsenet olivat eri tavoin ajattelevia kuvantekijöitä, ja erilaisuus haluttiin myös säilyttää. Yhteiskunnallista sektoria edustivat lähinnä Savolainen, Hölttö ja Holm. Graafisella alueella valokuvailmaisun ulottuvuuksia tutkivat Könönen ja Holm. Kuvattavat alueet risteilivät niin ihmiskuvauksen kuin taidekuvauksen kesken Nyqvistillä, Sammallahdella ja Takalalla. Jokaisella kuvaajalla painotukset ja kerrontatavat olivat henkilökohtaisia.

"Imago 6:n merkitys oli meille valokuvan ja valokuvauksen kanssa kouliintuville nuorille valokuvaajille erittäin suuri. Se avasi uusia ovia sekä ilmaisussa että näyttelyiden kautta mahdollisuuksia verkostoitua muiden valokuvaajien kanssa", Takala kertoo.